Nowa Kia Sorento

Nowa Kia Sorento – zmieniony design i nowe technologie

  • Zmieniony wygląd zewnętrzny i przeprojektowane wnętrze przestronnego
    7 osobowego SUV-a

  • Rozszerzenie rodziny Sorento o nową linię modelową GT Line inspirowaną sportem

  • Nowa, 8-stopniowa przekładnia automatyczna zmniejsza emisję CO2 i zwiększa
    komfort prowadzenia

  • Nowe rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa aktywnego DRIVE WiSE

  • Nowy system multimedialny z nagłośnieniem Harman/Kardon® Premium Sound

  • Nowa Kia Sorento w sprzedaży od I kwartału 2018 r.

 

Kia Motors Europe ogłosiła wprowadzenie nowych rozwiązań w modelu Sorento – 7 osobowym topowym SUV-ie. Po raz pierwszy nowa Kia Sorento zostanie pokazana publicznie na Salonie Samochodowym we Frankfurcie i trafi w Polsce do sprzedaży w I kwartale 2018 roku.

 

Nowa Kia Sorento oferuje odświeżony wygląd zewnętrzny i nowe wnętrze oraz najnowsze rozwiązania firmy Kia w zakresie bezpieczeństwa i łączności z Internetem. Dostępna jest także nowa linia modelowa – GT Line – oraz nowa wydajna, automatyczna, 8 stopniowa skrzynia biegów oferowana z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,2 litra.

 

Michael Cole, Dyrektor Operacyjny Kia Motors Europe (Chief Operating Officer), stwierdził:
„W 2016 roku w całej Europie sprzedaliśmy 15 769 sztuk Sorento i w dalszym ciągu samochód ten stanowi ważną pozycję w rosnącej sprzedaży firmy. Obecny model cieszy się dużą popularnością wśród kupujących ze względu na połączenie wysokich walorów użytkowych, zgrabnego wyglądu i dobrego stosunku wartości do ceny. Zmiany w wyglądzie zewnętrznym samochodu, wykończeniu wnętrza oraz w zakresie bezpieczeństwa i systemów asystujących zwiększą jego atrakcyjność i w dalszym ciągu zapewnią wysoki poziom sprzedaży.”

 

Design: zmiana wyglądu zewnętrznego i stylistyki kabiny

Projektanci firmy Kia wprowadzili modyfikacje w wyglądzie zewnętrznym Sorento. Obejmują one przedni i tylny zderzak, nowe światła drogowe i tylne w technologii LED oraz nowe, ciemne, metaliczne wykończenie osłony chłodnicy o charakterystycznym kształcie tygrysiego nosa.
W wyniku tych zmian przód pojazdu otrzymał bardziej wyszukany, zdecydowany charakter. Dostępne są teraz nowe lakiery zewnętrzne: Rich Espresso i Gravity Blue, a także nowe aluminiowe obręcze kół o średnicach 18 i 19 cali.

 

Wewnątrz znajduje się od nowa zaprojektowana kierownica i panel wskaźników, a także nowy wyświetlacz LCD systemu klimatyzacji. Na tablicy rozdzielczej umieszczono też nowy system nawigacji audiowizualnej (Audio Visual Navigation, AVN, patrz rozdział „Technologia”).

 

We wnętrzu nowego Sorento, większa powierzchnia jest teraz pokryta miękkimi materiałami wykończeniowymi i skórą, co nadaje kabinie wyglądu wnętrza auta klasy premium. Klienci mogą wybrać wnętrze jednokolorowe (czarne) lub dwukolorowe (czarno-beżowe) oraz tapicerkę z tkaniny albo ze skóry. Aby zwiększyć komfort siedzenia, fotele kierowcy i pasażera z przodu wyposażono w 4- lub 2 płaszczyznowe, regulowane podparcie lędźwiowego odcinka kręgosłupa.

 

Układ napędowy: mniejsza emisja zanieczyszczeń dzięki nowej, automatycznej, 8 stopniowej skrzyni biegów

Nowe Sorento to pierwszy SUV marki Kia dostępny z nową, 8 stopniową przekładnią automatyczną. Opracowana przez firmę Kia i wprowadzona na rynek w 2016 roku, przekładnia wykorzystuje 143 nowo opatentowane technologie i zapewnia szybką zmianę biegów, bardziej zdecydowany napęd i nieco zmniejszoną emisję zanieczyszczeń.

 

Nowa, automatyczna, 8 stopniowa skrzynia biegów jest dostępna w modelach Sorento z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,2 litra; zastąpiła ona automatyczną przekładnię 6 stopniową (w sprzedaży jest także wersja z 6 biegową przekładnią mechaniczną). W porównaniu z innymi przekładniami automatycznymi nowa, 8 stopniowa skrzynia biegów firmy Kia wymaga mniejszej liczby zaworów sterujących, co pozwala na jej bardziej bezpośrednie połączenie mechaniczne z silnikiem. Dzięki temu zmiana biegów trwa krócej niż w przypadku 6 stopniowej przekładni automatycznej. Większa liczba biegów umożliwia lepsze przyspieszenie z jednoczesnym ograniczeniem emisji CO2 z 172 do 159 g/km.

 

Nowa przekładnia oferuje cztery tryby jazdy: Eco, Comfort, Sport i Smart. Kierowca może wybrać preferowany tryb za pomocą elektronicznego systemu wyboru trybu jazdy (Drive Mode Select). Każdy z nich daje kierowcy możliwość dostosowania sposobu, w jaki układ napędowy reaguje na styl jazdy, zwiększając efektywność paliwową lub przyspieszenie, w zależności od preferencji kierowcy. System wyboru trybu jazdy dostosowuje też siłę wspomagania układu kierowniczego, dzięki czemu reaguje on w sposób mniej lub bardziej bezpośredni. Nowy tryb Smart został opracowany tak, aby „rozumieć” i przewidywać preferencje kierowcy w zakresie kierowania pojazdem, i automatycznie przełączać pomiędzy trybami Eco, Comfort i Sport. To umożliwia Sorento dopasowanie się do sposobu prowadzenia samochodu przez kierowcę w zależności od zmieniających się warunków na drodze.

 

GT Line: nowa linia modelowa Sorento GT Line o sportowej inspiracji

Kia wprowadziła nową wersję Sorento – GT Line, co jeszcze bardziej zwiększa atrakcyjność tego modelu. Zainspirowana wyglądem innych modeli Kia z serii GT, Sorento GT Line ma charakterystyczne elementy stylistyczne. Samochód wyposażono w lampy przeciwmgielne LED w stylistyce kostek lodu, czerwone zaciski hamulców, większe nakładki na progi i subtelne napisy „GT Line”, aby odróżnić go od innych modeli Sorento. Dodatkowo wersja GT Line otrzymała podwójną końcówkę rury wydechowej.

 

We wnętrzu Sorento GT Line znajdują się te same elementy, co w modelu standardowym, ale pikowane fotele są wykończone czarną skórą z kontrastującymi, szarymi szwami i wyszywanymi emblematami GT Line. Samochód posiada również manetki do zmiany biegów wykończone w kolorze satynowym.

 

Bezpieczeństwo: nowe elementy aktywnego systemu bezpieczeństwa

Po raz pierwszy Sorento jest oferowane z najnowszymi zaawansowanymi systemami wspomagania kierowania DRIVE WiSE Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). DRIVE WiSE jest odzwierciedleniem filozofii firmy Kia, która pragnie tworzyć inteligentnie bezpieczne pojazdy wykorzystujące technologie aktywnego bezpieczeństwa, których celem jest unikanie lub ograniczanie skutków kolizji.

 

Nowy system ostrzegania kierowcy (Driver Attention Warning, DAW) ma za zadanie zapobieganie utracie koncentracji i zmniejszenie ryzyka prowadzenia auta przez sennych kierowców. System monitoruje pewną liczbę informacji dotyczących pojazdu i kierowcy. Włącza dźwięk ostrzegawczy i wyświetla specjalny znak, jeśli uzna, że kierowca utracił koncentrację. Uważa się, że zmęczenie kierowcy jest kluczowym czynnikiem w przypadku jednej czwartej wszystkich wypadków drogowych w Europie, w których są ofiary śmiertelne*. Amerykańska Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu na Krajowych Autostradach konserwatywnie szacuje, że co roku zmęczenie kierowcy jest bezpośrednim powodem 100 tys. zgłoszonych przez policję wypadków. To przekłada się na około 1500 zgonów i 71 tys. urazów.**

 

Inne nowe elementy bezpieczeństwa dostępne w modelu Sorento to: asystent utrzymania pasa ruchu(Lane Keeping Assist System), asystent świateł drogowych (High Beam Assist) i światła główne w technologii LED z dynamicznym doświetleniem zakrętów (Dynamic Bending Light). Te nowe technologie czynią Sorento jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie.

 

Technologia: multimedia z ekranem dotykowym i dostępem do Internetu oraz system nagłaśniający klasy premium

Nowa Kia Sorento jest dostępna z najnowszym systemem multimedialnym z ekranem dotykowym o przekątnej 8 cali, nawigacją i z systemem informacyjnym Kia Connected Services firmy TomTom®. Urządzenie posiada także wbudowany interfejs Apple CarPlay i Android Auto™, umożliwiający pełną integrację ze smartfonami. Android Auto™ przygotowano do współpracy z telefonami z systemem Android wersja 5.0 (Lollipop) lub nowszą, a Apple CarPlay™ – dla iPhone’a 5 i nowszych modeli. W centralnej konsoli jest umieszczona bezprzewodowa ładowarka do smartfonów, która pozwala użytkownikom ładować telefon podczas jazdy.

 

Sorento można teraz wyposażyć w nowy system audio Harman/Kardon® – mocny, 640-watowy, 10-głośnikowy sprzęt nagłaśniający surround. System przywracania jakości muzyki Clari-Fi™ odbudowuje sygnały audio utracone podczas kompresji cyfrowej, zwracając jakość high-fidelity cyfrowo skompresowanej muzyce. Technologia QuantumLogic™ Surround Sound, którą zastosowano w tym systemie, pobiera sygnały z oryginalnego nagrania, rozprowadzając je w autentycznym, wielowymiarowym środowisku dźwiękowym. W wyniku tego kierowca otrzymuje wyraźną, wyrafinowaną i szczegółową wersję swoich ulubionych utworów.

 

W sprzedaży od I kwartału 2018 roku

Podobnie jak pozostałe modele Kia, Sorento jest sprzedawane w standardzie z wyjątkową gwarancją na 7 lat lub 150 tys. km przebiegu. Samochód pojawi się w sprzedaży w Polsce w I kwartale 2018 roku.

 

* – „Sleepiness at the wheel”, Stowarzyszenie des Sociétés Françaises d'Autoroutes & Institut National du Sommeil et de la Vigilance, czerwiec – 2013

** – Amerykańska Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu na Krajowych Autostradach (NHTSA), Drowsy Driving Research and Program Plan; Marzec 2016 r.

 

 

NOWA KIA SORENTO – DANE TECHNICZNE (WERSJA EUROPEJSKA)

 

Nadwozie i napęd

Pięcioodrzwiowy, pięcio- lub siedmiomiejscowy SUV; nadwozie samonośne wykonane ze stali.
Do wyboru dwa turbodiesle. Napęd na cztery koła za pośrednictwem 6-biegowej przekładni mechanicznej albo 6- lub 8-stopniowej automatycznej skrzyni biegów.

 

Silniki

2,0 l / 185 KM turbodiesel

Typ/rodzaj czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany

Pojemność skokowa 1995 cm3

Średnica cylindra x skok tłoka 84,0 x 90,0 mm

Stopień sprężania 16,0:1

Maksymalna moc 185 KM (136 kW) przy 4000 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy 402 Nm w przedziale 1750-2750 obr./min.

Liczba zaworów 16 (4 na cylinder)

Norma emisji Euro 6

 


2,2 l / 200 KM turbodiesel

Typ/rodzaj czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany

Pojemność skokowa 2199 cm3

Średnica cylindra x skok tłoka 85,4x 96,0 mm

Stopień sprężania 16,0:1

Maksymalna moc 200 KM (147 kW) przy 3800 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy 441 Nm w przedziale 1750-2750 obr./min.

Liczba zaworów 16 (4 na cylinder)

Norma emisji Euro 6

 

 

Skrzynie biegów

2.0 CRDi 2.2 CRDi

Mechaniczna --- 6-bieg.

Automatyczna 6-stop. 8-stop.

 

Wielkość przełożeń

2.0 CRDi 2.2 CRDi

AT M AT

1 4,651 3,538 4,808

2 2,831 1,909 2,901

3 1,842 1,179 1,864

4 1,386 0,814 1,424

5 1,000 0,737 1,219

6 0,772 0,628 1,000

7 --- --- 0,799

8 --- --- 0,648

Bieg wsteczny 3,393 3,910 3,425

Przełożenie przekładni głównej 3,195 4,750* 3,320

4,071**

* – dla biegów 1-4

** – dla biegów 5-6 i wstecznego

*** – model z napędem na przednie koła

**** – model z napędem na cztery koła

 

Zawieszenie kół

Przednie Niezależne, kolumny MacPherson mocowane do ramy pomocniczej, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów

Tylne Niezależne, podwójne wahacze mocowane do ramy pomocniczej, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów

 

Układ kierowniczy
Rodzaj Przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne,
silnik montowany do kolumny kierownicy

Przełożenie 14,08:1 (modele z napędem na przednie koła)
14,11:1 (modele z napędem na cztery koła)

Liczba obrotów kierownicą 2,71

Średnica zawracania 11,34 m (modele z napędem na przednie koła)
11,36 m (modele z napędem na cztery koła)

 

Hamulce

Z przodu tarcze wentylowane o średnicy 320 mm / 340 mm

Z tyłu tarczowe o średnicy 314 mm

 

Koła i ogumienie
seryjne 235/60 R18, obręcze z lekkich stopów
opcjonalne 235/55 R19, obręcze z lekkich stopów

Koło zapasowe pełnowymiarowe koło dojazdowe

 

Wymiary (mm)

Zewnętrzne

 

Długość całkowita 4 800
Szerokość całkowita* 1 890

Wysokość całkowita** 1 690

Rozstaw osi 2 780
Rozstaw kół z przodu 1 628
Rozstaw kół z tyłu 1 639

Zwis przedni 945

Zwis tylny 1 075
Kąt natarcia 16,9
O
Kąt zejścia 21,0
O
Prześwit 185

* – bez lusterek bocznych
** – z relingami dachowymi

 

Wewnętrzne

Rząd 1 Rząd 2 Rząd 3

Przestrzeń na głowę 1 004 998 920

Przestrzeń na nogi 1 048 1 000 805

Szerokość na wysokości ramion 1 500 1 472 1 342

Szerokość na wysokości bioder 1 439 1 433 1 051

 

Pojemność bagażnika (litry, wg VDA)

Za rzędem foteli pierwszym drugim trzecim
W wersji 5-osobowej 1 732 660 ---

W wersji 7-osobowej 1 662 605 142

 

Masy (kg, wersja 5-osobowa, modele z napędem na przednie koła)

2.0 CRDi 2.2 CRDi

AT M AT
Masa własna --- 1 763 1 791

Dopuszczalna masa całkowita 2 510 2 510 2 510

Dopuszczalna masa przyczepy* 2 000 2 500 2 000
* – hamowanej, niehamowanej: 750 kg dla wszystkich wersji

 

Masy (kg, wersja 5-osobowa, modele z napędem na cztery koła)

2.0 CRDi 2.2 CRDi

AT M AT
Masa własna 1 986 1 965 1 991

Dopuszczalna masa całkowita 2 510 2 510 2 510

Dopuszczalna masa przyczepy* 2 000 2 500 2 000
* – hamowanej, niehamowanej: 750 kg dla wszystkich wersji

 

Masy (kg, wersja 7-osobowa, modele z napędem na przednie koła)

2.0 CRDi 2.2 CRDi

AT M AT
Masa własna --- 1 799 1 826

Dopuszczalna masa całkowita --- 2 530 2 560

Dopuszczalna masa przyczepy* --- 2 500 2 000

* – hamowanej, niehamowanej: 750 kg dla wszystkich wersji

 

Masy (kg, wersja 7-osobowa, modele z napędem na cztery koła)

2.0 CRDi 2.2 CRDi

AT M AT

Masa własna 1 873 1 857 1 878

Dopuszczalna masa całkowita 2 620 2 590 2 620

Dopuszczalna masa przyczepy* 2 000 2 500 2 000
* – hamowanej, niehamowanej 750 kg dla wszystkich wersji

 

Osiągi

2.0 CRDi 2.2 CRDi

AT M AT

Prędkość maksymalna (km/h) 201 205 205

Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,4 8,7* 9,4**

* – model z napędem na cztery koła: 9,0 s
** – model z napędem na cztery koła: 9,4 s

*** – model z napędem na cztery koła: 10,5 s

 

Zużycie paliwa (l/100 km, modele z napędem na przednie koła)

2.0 CRDi 2.2 CRDi

AT M AT

Średnie - 5,6 6,0

Poza miastem - 5,0 5,3

W mieście - 6,7 7,2

Emisja CO2 (g/km) - 147 159


Zużycie paliwa (l/100 km, modele z napędem na cztery koła)

2.0 CRDi 2.2 CRDi

AT M AT

Średnie 6,7 5,7 6,2

Poza miastem 6,0 4,9 5,7

W mieście 8,1 6,9 7,2

Emisja CO2 (g/km) 177 149 164